Korrigering

korrigering färg

Med din bil professionellt tvättad och torkad kommer en detaljtekniker sedan att noggrant inspektera alla målade ytor för att avgöra om färgkorrigering behövs.

Färgkorrigering är restaurering av lackfinishen för att få den att se ut som ny. Det är särskilt här som en amatör som försöker ”detaljera” en bil på uppfarten kan göra skador på ett fordon, eftersom lackkorrigering innebär bearbetning eller bearbetning av lackytan.

Färgen på din bil (om den har tillverkats någon gång under de senaste trettio åren) består av en tvåstegsfinish: en färgad baslack och en hård, transparent klarlack. Detta yttre klarlackskikt är tillverkat av en slitstark plast som tål väder och vind – smuts, sand, snö, salt, solljus – och håller glansen i många år. Men med tiden kan det yttre lagret av klarlack bli matt på grund av små mikrorepor orsakade av nötning, dålig tvättteknik och till och med dåligt utrustade eller underhållna automatiska biltvättar.

Oxidation orsakar också en matt finish, och repor som orsakas av trehjulingsstyre och smileys etsade in i dammet lämnar efter sig fula märken.

Färgkorrigeringsfasen börjar med att envisa föroreningar (såsom hårt vatten, rester av bromsdamm, rälsdamm och översprutning) avlägsnas med hjälp av en lerstång. Sedan kommer teknikern att avgöra om mer aggressiva metoder är nödvändiga. Om så är fallet  kommer detaljisten att använda sandpapper för att ta bort defekterna och en polerskiva med en slipmassa för att polera bort sandrepor.

Om ett fordon kräver minimal färgkorrigering kan maskinglas göra susen. Målet är i alla fall att återställa färgytan till ett perfekt skick – levande och glansig.